אור זהו כולל הכל חוץ מחומר הכלים

"אור": ...זהו כולל הכל, חוץ מחומר הכלים.
(הרב אשלג זצ"ל – תלמוד עשר הספירות - חלק א')

 

בשפת הקבלה "אור" הוא שפע, טוּב, שלמות וברכה. שפע זה בא משורשו, מהמאציל, הבורא בעצמו.

"כלי" הוא הרצון של הנברא לקבל את האור. תוצאת החיבור שבין אור וכלי הוא התענוג או הנאה. דוגמה: אם אני רעב, ה"כלי" שלי הוא התיאבון, ה"אור" הוא הסעודה. המפגש שבין התיאבון לסעודה גורם לי את ההנאה של האכילה.

לעומת זאת, אם יש לי תיאבון ואין סעודה, אני לא בא לידי סיפוק ואפילו סובל. כשיש סעודה ואין תיאבון, האכילה לא גורמת לי הנאה, במקרה הטוב, או במקרה הרע היא אפילו מעיקה או מאוסה. 

היינו יכולים לחשוב שהאור והכלי הם שקולים - על פי העיקרון שלמדנו, שאין אור בלי כלי,  או במילים אחרות, איני יכול ליהנות ממה שאיני משיג.

בעל הסולם מחדש לנו חידוש גדול: האור הוא כללות המציאות פרט לרצון לקבל של הנברא. או במילים אחרות:  יש הרבה "יותר" אור ממה שאנחנו מסוגלים להכיל! רוב האור והשפע עדיין בחזקת אור מקיף, אור גנוז לעתיד לבוא שנזכה לחוש רק לאחר עבודת התיקון של הכלים שלנו מרצון לקבל לרצון להשפיע.  אז נוכל לקבל את כל האור המוכן לנו מבחינת אור מקיף לבחינת אור פנימי.

אנא המתן... פנייתך נשלחת...