"...אכן ערכי טוב ורע אלו אינם אמורים בערך של המצב לפי עצמו, כי אם על פי המטרה הכללית, אשר כל מצב המקרב את האנושות למטרה נקרא טוב, והמרחיקם מן המטרה נקרא רע."
(הרב אשלג זצ"ל – מאמר השלום)
איך מגדירים טוב ורע? באופן פשוט האינסטינקט של כל בעל חיים דוחף אותו לחפש הנאה ולדחות סבל. אצל האדם, זה מתלבש על עקרון בסיסי של מושגים רוחניים של טוב ורע. רובנו קוראים לדבר מהנה או מתוק – טוב, ולדבר כואב או מר – רע. אבל הגדרה זו פשטנית ומטעה. פעמים רבות דברים שנראים לנו נעימים במבט ראשון מתגלים כקשים בהמשך או להיפך. כדי לחיות חיים של אמת ושל משמעות, על האדם להגדיר לעצמו למה הוא קורא טוב ורע, כלשון הרמח"ל במסילת ישרים "שיתבונן מהו הטוב האמיתי שיבחר בו האדם, והרע האמיתי שינוס ממנו".
רבנו בעל הסולם מחדש לנו חידוש גדול: הדרך לבחון טוב ורע היא ביחס למטרה, הווה אומר, ייעודו של האדם בעולמו. כל דבר שמקדם את האדם לייעודו נקרא טוב, גם אם הוא כואב ומר. כל דבר שמרחיק את האדם מייעודו נקרא רע, גם אם הוא נעים ומתוק.
ומה הוא ייעודו של האדם? להדבק בבורא, או בלשון הרמח"ל: "להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא".
רצון ה' היחיד הוא לקדם כל אחד מאיתנו ואת כל האנושות כולה ליעדנו הנעלה, כך שיוכל להעניק לנו את כל הטוב של קרבתו.
לפעמים הדרך היא נעימה (דרך תורה ומצוות), לפעמים היא קשה ומרה (דרך ייסורים). אבל שתי הדרכים מובילות אותנו בוודאות לאותו המקום הנכסף.
נוכל להגדיר מחדש טוב כדבר הקשור לתנועה אמיתית ונכונה, ורע כתנועה שקרית ומזויפת.