חסד, ביישנות ורחמים (יואל אופנהיימר)


הפסוק של הפרשה:  (דברים פרק יג)

(יח) וְלֹא יִדְבַּק בְּיָדְךָ מְאוּמָה מִן הַחֵרֶם לְמַעַן יָשׁוּב ה' מֵחֲרוֹן אַפּוֹ וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ:


פשט הפסוק:

אם עיר שלמה עבדה עבודה זרה יש להשמידה כליל  אך אסור ליהנות מהשלל כלל . רק אז תתקבל מה' ברכת  הרחמים.


האגדה על  הפסוק:  (במדבר רבה פרשת נשא פרשה ח)

באותה שעה אמר דוִד: שלש מתנות נתן הקב"ה לישראל [העניק להם שלוש תכונות ייחודיות]: רחמנים, וביישנים, וגומלי חסדים. רחמנים, ככתוב: "וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ" [בפסוק שלנו]; ביישנים ככתוב: "וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ" (שמות כ), זה סימן לביישן שאינו חוטא, וכל מי שאין לו בושת פנים דבר ברי [ברור] שלא עמדו אבותיו על הר סיני; גומלי חסדים מנין [מאיזה פסוק?] ככתוב: "לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" (בראשית יח), וכתוב: "וְשָׁמַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ"  (דברים ז).


נקודות למחשבה:

על פי האגדה שלנו, עם ישראל מאופיין בשלוש תכונות יסוד: חסד, ביישנות, ורחמנות.  כדי להבין הקשר בין מידות אלא לעם היהודי נברר כל אחת מהם:
•   החסד הוא רצון לעשות הטוב המוחלט, ללא חשבון או גבולות. מידת החסידות היא לעשות דברים מעבר לשורת הדין והחיוב, גם במישור של בן אדם למקום וגם במישור שבין אדם לחברו. החסד מגלם את כוח האהבה שאינה תלויה בדבר: מי שדואג לקבורת המת (שאינו יכול לגמול לו) מוגדר כעושה "חסד של אמת"...
• הביישנות  משקפת את היכולת לבחון את עצמו, לעשות חשבון נפש, לראות את צדדים השלילים ולהרגיש את הבלתי שלם שבנו. אדם ביישן נזהר קודם כל לא לעשות רע. הוא יחשוב עשר פעמים איך להגיד דבר, איך לעשות המעשה נכון, בלי לפגוע. הוא יחשוש מאוד מהתנהגות פזיזה, נמהרת. הפן השני של הביישנות היא היכולת להבין את גודל החטא שנעשה, להרגיש רע ולהתבייש לפני הסביבה האנושית ולפני בורא העולם.
• הרחמנות היא היכולת לוותר לזולת מתוך אהבה וחיבור. לפעמים כשאדם פגע בנו, או שהתנהגותו מפריעה לנו, מתעורר הרצון לדחות ולהרחיק. הרחמנות היא תנועת הנפש ההפוכה שבאה להתגבר על רצון הדחייה. הרחמנות היא פעולה מפנים לשורת הדין שבאה לבטל את הדין והגזירה. וכמו שאנו מבקשים מה' "לוותר" לנו ולרחם עלינו למרות פישענו, כך עלינו להתנהג עם הזולת. וכך אמרו חז"ל על הפסוק שלנו: "כל המרחם על הבריות - מרחמים עליו מן השמים, וכל שאינו מרחם על הבריות - אין מרחמים עליו מן השמים." (תלמוד בבלי שבת  קנא)

בשורש, נמצאות שלשת מידות אלו אצל אבות האומה: חסד - אצל אברהם אבינו , ביישנות - אצל יצחק, רחמים - אצל יעקב. על פי  הקבלה , שילוב מידות אלה מציירות מבנה שלם: חסד (צד ימין - שפע ונתינה), גבורה (צד שמאל – דחייה ודינים), רחמים ( ציר אמצעי – שילוב הרמוני של שתי הבחינות הראשונות).

אנא המתן... פנייתך נשלחת...