שינה - אחד מששים למיתה (יואל אופנהיימר)


הפסוק של הפרשה:  (בראשית פרק מא פסוק ה )

(ה) וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹם ...
(ז) ...וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם

 

פשט הפסוקים:

פרעה נרדם וחולם חלום מוזר שהסברו מאוד מסקרן אותו.

 

האגדות על הפסוק:  (תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נז עמוד ב)

חמשה אחד מששים, [בחמישה מקרים משתמשים בביטוי: "אחד משישים"] אלו הן: אש, דבש, ושבת, ושינה, וחלום. אש - אחד מששים לגיהנם, דבש - אחד מששים למן, שבת - אחד מששים לעולם הבא, שינה - אחד מששים למיתה, חלום - אחד מששים לנבואה.



נקודות למחשבה:

תפקיד השינה נשאר עד ימנו חידה מדעית. תיאוריה אחת מדברת על צורך של המח לאחסן את חוויות היום, תאוריה אחרת על עיבוד התהליכים הפסיכולוגים, תאוריה  שלישית מדגישה את חשיבות  החלומות. ריבוי ההסברים מעיד על כך שטרם נצמא הסבר מקיף ומספק למצב המהווה כשליש מזמן חיי האדם! דבר אחד ברור: מניעת שינה מוחלטת מחיות מעבדה גורמת למותן תוך  ימים ספורים!
ליהדות הסבר משלה על מהות השינה. כידוע, מורכב האדם משני חלקים: החלק הגשמי הארצי (הגוף) והחלק הרוחני אלוקי (הנשמה). טבע שני החלקים מנוגדת, ועבור הנשמה הרוחנית החיבור לגוף הגשמי גורמת להשפלה ולסבל. המוות מתירה הקשר שבינהם ומאפשרת לנשמה לחזור לעולם הרוחני, והגוף חוזר לאדמה.
תהליך דומה קורה כל לילה בזמן השינה. הנשמה נפרדת מהגוף ועולה למעלה לחדש את כוחותיה. פרידה זו נחשבת למעין מיתה – אחד משישים למיתה. באותו זמן האדם אינו שולט על חייו, אינו מקבל דבר דרך החושים שלו. חזרת הנשמה לתוך הגוף מהווה מעין תחית המיתים. 
תהליך זה גורם לתנועה רגשית- רוחנית מרומזת בפסוק של ספר תהילים (צב ג): לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ  וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת:
• הבטחון בה' בטחון זה נובע מאמונה בהשגחה פרטית של הבורא על האדם. הוא הבסיס של האמונה , אפילו בזמנים הכי קשים, שלא רואים בהם שום אור: "וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת".
לכן, בערב לפני השינה אומרים תפילה מיוחדת: "...ויהי רצון לפניך, ה' אלוקי ואלוקי אבותי שתשכיבני לשלום, ותעמידני לחיים טובים ולשלום,...והאר עיני פן אישן המוות."
• הכרת הטוב. על האדם להודות לבורא או לאדם אחר על הטוב שהוא קיבל ממנו:" לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּך. לכן  מתחיל היהודי את יומו בתפילה קצרה: " מודֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ". לאחר מכן אומרים: אֱלהַי, נְשָׁמָה שֶׁנָּתַתָּ בִּי טְהורָה הִיא...אַתָּה עָתִיד לִטְּלָהּ מִמֶּנִּי וּלְהַחֲזִירָהּ בִּי לֶעָתִיד לָבוא...בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַמַּחֲזִיר נְשָׁמות לִפְגָרִים מֵתִים.


פנינים נוספות לפרשת מקץ

 


 

אנא המתן... פנייתך נשלחת...