כוחות החכמה והבינה שבנפש- חלק א'

על פי רוב, המחשבות שהאדם חושב קשורות לאופייה של מערכת החיים שלו – עבודתו, משפחתו, תחביביו וכו' וכמו כן, בעוד מחשבות מעברו ומתולדות חייו.
מחשבות אלו הינן חיצוניות ובאות מבחוץ פנימה לתוך מוחו של האדם.
כשם שקיים מקור חיצוני שממנו נובעות המחשבות, כך קיים גם מקור פנימי מקביל, שמכוחו המחשבות נולדות בנפש האדם. לחשיבה הזו קוראים בלשון חז"ל רוח הקודש.
ישנם שני אופני יניקה מהמקור שבפנים החוצה :
א. מחשבות ממקור פנימי שיניקתם ע"י גירוי חיצוני:
אדם מסוגל לקבל ידיעות פנימיות מתוכו ע"י ריכוז ומחשבה או דרך ראיה והתבוננות על דברים מסוימים שמחוץ אליו, כגון: הסתכלות בציפורניים או התרכזות בשם מסוים.
כלומר, מכוח תפיסה חיצונית מסוימת ניתן להגיע לנביעה פנימית של מחשבות.
ב. מחשבות ממקור פנימי בנפש האדם:
אלו הן מחשבות שמגיעות לאדם מפנימיותו אל תוך מוחו, מעיין הבזק והברקה שצצים פתאום במוח האדם. ראוי לנסות להתחקות ולהתבונן מהיכן הגיעו המחשבות הללו!?
לכל אדם ישנן מחשבות הנובעות ממקורו הפנימי, השוני בין הנפשות הוא שהמחשבות הללו נגלות ברבדים שונים ובכמות ואיכות שונה (עיין מלבי"ם – דרך מושכל, משלי ל"א, כ"ו).
כשם של'מחשבות החיצוניות' יש מקור כך גם ל'מחשבות הפנימיות' יש מקור.
אדם צריך להתחבר אל מקור המחשבה הפנימית יותר בתמידיות ובהעמקה, דהיינו, להדבק ב"אין" כמ"ש (איוב כ"ח, י"ב): "והחכמה מאין תמצא", ובכך תתרבה אצלו הזרימה המחשבתית הפנימית. מקור האין הינו ה'אין סוף ברוך הוא'. ואם כן ל'אין' יש שלב קדום והוא כוח ההוויה, האמונה, התענוג והרצון - שבנפש על האדם להתחבר אליהם בתחילה בטרם יזכה לנביעת האין (עיין תער"ב אות ר"ו).
כפי שהשי"ת יצר 'חלל' על מנת לברוא את עולמו, כך גם האדם צריך ליצור חלל על מנת לגלות את מחשבות עולמו הפנימי, וחלל זה פירושו לרוקן את המחשבה לגמרי ולהגיע לדממה מחשבתית עמוקה.
מעשה זה הוא בעצם התחקות אחר השורש (כמעשה ר' זירא שהתענה מאה תעניות ע"מ לשכוח את תורת בבל ובמקומה ללמוד מהתחלה את תורת ארץ ישראל).
תהליך פליטת וריקון המחשבות קורה גם באופן אוטומטי והוא החלומות, כך שיתאפשר בבוקר חידוש המוחין ויהיה האדם כבריאה חדשה ויאמר (איכה ג', כ"ג): "חדשים לבקרים, רבה אמונתך" – האדם בבוקר מתחבר למקור יניקה עליון חדש ויכול להתחיל התחלה חדשה וזה "והחכמה מאין תמצא".
המשנה הראשונה בפרקי אבות אומרת "משה קיבל תורה מסיני" ואמרו חז"ל (רש"י דברים כ"ו, ט"ו): "בכל יום יהיו דברי תורה בעינך כחדשים".

בשבוע הבא ב"ה נמשיך לפתח את הנושא.

א.א

אנא המתן... פנייתך נשלחת...