חומות של תקווה - כתבה במוסף המתנדבים של רשת מקומוני מעריב, חנוכה תשע"ט

כתבה במוסף המתנדבים של מקומוני מעריב, חנוכה תשע"ט

דורון אורסיאנו-ויטנר

 

ד"ר יואל אופנהיימר מעביר סדנה לאסירים המבוססת על ספר שבעקבותיו גם הקים את עמותת "אור פנימי"

ד"ר יואל אופנהיימר הוא רופא בקופת חולים המתגורר במצפה נטופה. לפני כשש שנים הוא נתקל במקרה בספר "מתן תורה" של הרב אשלג.

"כשקראתי את השורות הראשונות הקובעות שכל התורה כולה היא רק העניין של "ואהבת לרעך כמוך", הרגשתי שהגעתי הביתה... הרגשתי שמצאתי את המורה ואת המושגים שחיפשתי במשך זמן רב. המשכתי לקרוא והתגלתה לעיניי תורה שהיא עמוקה ומקיפה למרות שהיא מבוססת על רעיונות נפלאים מרוב פשטותם. התחלתי ללמוד ספרים נוספים של הרב אשלג, ולאט לאט התחלתי להרגיש שתפיסת העולם שלי משתנה. אני יותר שליו, יותר נינוח, יותר אוהב, יותר מאמין. במילה אחת, טוב לי יותר."

 

באיזה תיקון מדובר?

במהלך סדנאות "בדרך אל הטוב" של "אור פנימי" המשתתפים עוברים תהליך של מעבר מ"רומס" דרך "סוחר" ועד ל"אוהב".

"רומס" הוא אדם שלוקח מאדם אחר בזדון ולהנאתו בניגוד לרצונו של אותו אדם. זהו אדם שמשיג את טובת עצמו גם במחיר של סבל הזולת. וזה בעצם השורש של כל הרע שאנחנו רואים סביבנו.

"סוחר" הוא אדם שכבר מבחין בצרכים וברצונות של הזולת ומבין שהוא צריך להתחשב בהם כשהוא ממלא את הצרכים והרצונות שלו. לדוגמא: אדם שגונב מחנות ממלא את הצרכים שלו על חשבון הצרכים של בעל החנות. הוא רומס את בעל החנות ודבר זה גורם לו לסבל מעוינות החברה ומידה הקשה של מערכת המשפט. לאחר המעבר מ"רומס" ל"סוחר" האדם רואה גם את צרכי בעל החנות ומבין שהוא צריך לוותר על כספו כדי להשיג את המוצר המבוקש. מעבר זה כבר משפר את המצב ומאפשר לנהל חברה תקינה אבל זה לא סוף הדרך.

"אוהב" הוא אדם שמסוגל להתרומם לנקודה של נתינה ללא מסחר. כלומר, אדם שמפתח רגישות לצרכי הזולת ושואף לפעול למילויים ללא שום רווח עבורו.

אחת מהתובנות הגדולות של הסדנה היא שמדרגת האוהב נמצאת אצלנו לכתחילה. וכמו שאומר הרבי מקוצק: "איננו מחדשים דבר. עבודתנו היא רק להאיר על מה שחבוי בתוכו של אדם". מתגלה לנו שכוחות האוהב נמצאים בנו, הם המהות שלנו ואנחנו רק צריכים להיות מודעים אליהם, להבין מה מונע מהם לפרוח ולהתגלות, לנקות את הדברים שמסתירים אותם, ומהמקום הזה הם פורצים ומתגלים בעולם.

 

מה התיקון עושה לנפש?

מהפך:

  • מעבר מחיים של ספקנות וציניות לחיים של יעוד ומשמעות.
     
  • מעבר ממקום של פסיביות - אני מחכה לעולם, מה העולם יכול לעשות בשבילי? למקום של לקיחת אחריות  - העולם מחכה לי, מה אני יכול לעשות בשביל העולם?
     
  • מעבר מהטלת אחריות על האושר שלי על הסביבה והעולם (אכלו לי, שתו לי) לאחריות אישית - טמונה בי היכולת להפוך את החיים שלי ושל הסובבים אותי לטובים יותר ומאושרים יותר.
     
  • מעבר מעצבות לשמחה, משיפוטיות לאהבת האדם.
  • מעבר מחיים של קטנות לחיים של גדלות.

 


האם האסירים מצליחים לעבור ריפוי ואיזה?

במהלך הסדנאות אפשר לראות איך האסימונים נופלים ואסירים עוברים תהליך של מעבר מ"רומס" דרך "סוחר" ועד ל"אוהב".

אסיר שמצליח להבחין שהוא רומס את הזולת ושואף לתקן זאת – זהו ריפוי מהשורש ומהפך מאדם שהגיע לבית הסוהר בגלל רמיסה כלשהי לאדם שרואה את הזולת ואת הצרכים והרצונות שלו.

 הדוגמה הכי מובהקת לתהליך היא כאשר אסירים אומרים בסוף הסדנה שהמילה "פרייאר" הופכת עבורם למילת שבח.

מתוך משובים של אסירים שעברו את הסדנה:
"...למדנו ביחד איך לעבור את העולם הזה בשלום, לעשות במקום הזה, בעולם הזה עולם טוב יותר, מתוקן יותר. הדברים שלמדנו נוגעים לנו ולכול העולם. למדנו שלא 'אדם לאדם זאב' (כמו שלצערנו מקובל במקום הזה) אלא שהשלמות היא שנזכה שיהיה 'אדם לאדם אדם'. לתת, להשפיע, ללמוד לאהוב ושזה כלל התורה לזכך אותנו שנהיה אוהבים זה לזה. ודווקא במקום הזה שקושי גדול והניסיונות בבין אדם לחברו לא פשוטים, הקבוצה הנפלאה הזו נתנה לנו קרן אור וכוח לעבוד על עצמנו להיות טובים יותר כאן ובעזרת השם גם בחוץ. יישר כוח."

"עבודת השם מתקופת השיעורים האחרונים השתנתה אצלי לאין שיעור. גם בין אדם לחברו כפי שציינתי כ"כ להשתדל לבטל מעלי את מידת 'הרומס', ובין אדם למקום. לחשוב לפני העשייה על הרצון לעשות בשלמות "לשמה" מתוך אהבה, הכרת הטוב וכו'. הספרים – חומר הלימוד, גם מה שכתבתי כל הזמן בשיעור ובפרט מה שקיבלתי מכם הינו חומר חשוב מאוד ויש לילות שאני מתעורר בלילה ומתיישב ללמוד מתוך הספר במטרה מושלמת על מנת לתקן את המידות ולהשיג את מטרת הבריאה והיותי בעולם הזה. תודה. תודה."

 

איך אתה מצליח להעביר לאנשים רגילים חומר רוחני?

כשאנחנו מדברים על "חומר רוחני" צריך קודם כל לברר מה המשמעות של "רוחני". לפי הרב אשלג "רוחני" הוא בעל תכונות של הבורא: אהבה, נתינה, ענווה ושלמות. לעומת זאת "חומרי" הוא בעל תכונות הפוכות מהבורא: אנוכיות, גאווה וחסרון.

ולכן, המעבר מתפיסה חומרית לתפיסה רוחנית הוא בעצם עבודה על התכונות הנפשיות של האדם, וזוהי התכלית של כל אחד ואחד מאיתנו.

לדוגמה: לפי תפיסה זו אדם שלומד תורה או מתפלל על מנת לקבל כבוד, חכמה או פרנסה בעולם הזה נחשב לחומרי. ולעומת זאת אדם שמתנדב כדי לשמח קשישים בודדים בבתי אבות ועושה זאת ללא כוונה לקבל תמורה כלשהי הוא אדם רוחני.

אנחנו מעבירים את המושגים הנ"ל בעזרת חינוך חווייתי. לא מדובר בתהליך שכלי בלבד אלא בתהליך רגשי וחוויתי. תהליך הלימוד של כל מושג חדש מבוסס על השלבים הבאים: חוויה, התבוננות, המשגה, הפנמה והתנסות. המשתתפים מזהים את עצמם ואת נפשם במושגים הנלמדים, מזדהים עם ההשקפה ומאמצים אותה כדרך חיים.
 
הבנת המושגים במהלך הסדנאות נבנית בהדרגתיות על ידי הלומד עצמו. התלמיד מעורב ישירות בחוויית הלימוד ומגבש את ההבנות שלו בשיתוף עם הקבוצה. שיטה זו מאפשרת התבוננות פנימה, צמיחה נפשית וקניית ערכים לעומק ולאורך זמן.

אנו עושים שימוש בכלים שונים כמו הדמיות, משחקי תפקידים, סיפורים, דיונים וכתיבה אישית.

 

תן דוגמה למשהו חכם מהספר

 מתוך מאמר השלום בספר "מתן תורה" של הרב אשלג – מה זאת אהבה:

"...אהבת זולתו, אשר מהבחינה המעשית ראוי להגדירה בשם 'השפעה לזולתו', כלומר שחלק המעשה של אהבת זולתו הוא עניין השפעות טובות לזולת. לפיכך ראוי להגדיר אהבת זולתו בשם השפעה לזולתו, המוכשר ביותר לתוכנה המכוון להבטיח לנו שלא לשכוח את הכוונה."


 

 

 

אנא המתן... פנייתך נשלחת...