מאיר ומשלים (יואל אופנהיימר)


הפסוק של הפרשה:  (שמות כב)

(ל) וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן בְּבֹאוֹ לִפְנֵי ה' וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת מִשְׁפַּט בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל לִבּוֹ לִפְנֵי ה' תָּמִיד:

 

פשט הפסוק:

החושן – המכיל את האורים ותומים- הוא חלק מביגוד הנמצא על החזה של הכהן הגדול.

 

האגדה על  הפסוק:  (שיר השירים רבה פרשה א )

"וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן" (שמות ד), הקיש כתפו לכתפו שעדיין היה שמח זה בגדולתו של זה וזה בגדולתו של זה. ומניין שהיה אהרן שמח בגדולת משה? שנאמר (שם) "וְגַם הִנֵּה הוּא [אהרון] יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּו".ֹ תני [לימד] רבי שמעון בן יוחאי: לב ששמח בגדולת משה אחיו, ילבש אורים ותומים, ולכן כתוב "וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן" [בפסוק שלנו]. ומניין שהיה משה שמח בגדולת אהרן שנאמר (תהלים קלג) "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו". אמר רבי אחא וכי שני זקנים היו לאהרן? (...), אלא כיון שהיה רואה משה שמן המשחה יורד על זקנו של אהרן היה דומה עליו כאילו יורד על זקנו של משה והיה שמח לכך נאמר על הזקן זקן אהרן.

 

נקודות למחשבה:

אהרון הכהן, אחיו של משה רבנו, יגיע ככהן גדול למדרגה הגבוהה ביותר בעבודת המשכן. שמורה לו הזכות להיכנס למקום הכי קדוש - קודש הקודשים - ביום הכי קדוש – יום הכיפורים. לעומת הכהן ההדיוט [רגיל] הלובש ארבעה בגדים לבנים פשוטים, מורכב לבוש הכהן הגדול משמונה בגדים העשויים מחוטים יקרים. אחד מבגדים אלה הוא חושן המשפט, המונח על החזה, ומכיל י"ב אבנים יקרות שעליהם חרוטים שמות של י"ב שבטי ישראל. על פי המסורת, היו מכניסים בקיפולי החושן את השם המפורש של הקב"ה. מכלול חלקי החושן  היה משמש כצינור לגילוי דעת ה' ונקרא "אורים ותומים". ומסבירה הגמרא (יומא עג ב): "למה נקרא שמם אורים ותומים? אורים - שמאירים את דבריהן, תומים - שמשלימים את דבריהן" [אור=גילוי, תום=שלמות, אמת]. במצבים מיוחדים היו מפנים ל"אורים ותומים" שאלות בעלות עניין ציבורי, כגון יציאה למלחמה, בחירת מינויים, ואף חריצת דין בין בעלי דין. 
• התשובה האלוקית הייתה ניתנת בשני שלבים. ראשית, היו מתנוצצות אותיות אחדות שעל אבני החושן. לאחר מכן, היה הכהן הגדול מרכיב את האותיות שסומנו למילים על פי סדר מסוים שהיה מתגלה אליו ברוח הקודש. והגמרא מסבירה: "כל כהן שאינו מדבר ברוח הקודש ושכינה שורה עליו - אין שואלים בו". האגדה שלנו מסבירה שהתכונה העיקרית לקבלת רוח קודש היא טוב הלב, המסוגל להשתתף בשמחה של כל אדם בישראל.  משום כך מונח החושן - המסמל את נשמות כל עם ישראל - על הלב, מקום הרגש והאהבה. אהרון שהיה "אוהב את הבריאות" הוא הדוגמה האידיאלית של המנהיג הרוחני, שצריך לראות את עצמו כשליח מסור ואוהב של הקהל.
• בתורת הנפש, מי שמצליח להפוך את לב האבן שבו ללב בשר מבין ומרגיש, יגיע לאהבה לשמה של הזולת והבורא. כך גם יוכל הוא להבין את הרצון ה' האמיתי והכמוס. אותו אדם יזכה לתכונות של האורים ותומים: מאיר את המציאות במעשיו הטובים, ומשלים אותה  – מביא שלמות ושלום בעולם.

אנא המתן... פנייתך נשלחת...