דברי הרב גוטליב בטקס סיכום של קורס מורים תשע"ו

בס"ד

נאום הרב בטקס סיום קורס מורים אור פנימי

שלום לכולם,

שמח להשתתף בערב הזה שהוא ערב מבחינתי מיוחד מאוד. מבחינתי העניין של פנימיות התורה הוא דבר ממש קריטי, גורלי, בשביל עם ישראל .אנחנו יודעים שהקב"ה מחכה לשינויים הפנימיים בפרט ובכלל. מצד אחד יש את חלק ההלכה שהוא גם חשוב מאוד, שמירת התורה והמצוות בפשטותם ,אבל מצד שני ,מה שחסר ההתפתחות של הצד הפנימי. צד ההלכה הוא ברוך השם נגיש  ומפותח ומי שרוצה ליטול יכול לבוא וליטול. הצד הפנימי, הוא הרבה פחות מפותח ונגיש ,ודווקא הוא הצד הגורלי מכל הכיוונים להצלחה של היחיד והרבים. ניתנו לאדם מספר שנים לחיות בעולם הזה, ההצלחה נמדדת רק בעניין אחד ויחיד ,האם הצלחת להתקשר עם בורא עולם או אם לא. אנשים מודדים הצלחות בצורות אחרות, יש כל מיני אינדיקציות להצלחה: משפחה, רכוש, קריירה וכו' אבל אנחנו יודעים שהדבר האמתי הוא: הקשר עם בורא עולם, שלזה הזוהר הקדוש מכנה בשם "שכינתא בגלותא" או "שכינתא בעפרא" .הכל יותר חשוב מאשר בורא העולם, וכאן נקודת התורפה .בנקודה הזו האמתית, האמת האמתית אמת מלכנו , הקב"ה והקשר עם בורא העולם זה הדבר האמתי, הרכוש הנצחי האמתי שנרשם בנשמת האדם לנצח, וזה בגלות, וזה נמצא בעפרא, על זה המאבק האמתי, על זה המלחמה, שנצליח להגיע לקשר עם בורא העולם באופן שלא תהיה בושה עוד, הקב"ה נמצא באפר ולזה נועדה פנימיות התורה. אומר בעל הסולם :חובה עלינו להקים בתי מדרשות וספרים שיפיצו את פנימיות התורה .פנימיות התורה משמעותה :קודם כל הכרת האדם את עצמו , ואח"כ האדם וזולתו ואח"כ האדם ואלוקיו . לפעמים זה בסדר הפוך, קודם האדם מתחבר עם אלוקיו ,ואח"כ מתחיל להכיר את עצמו, בגלל שאור האלוקים מאיר בו ואח"כ מבין שיש נחיצות גדולה לייסד חברה על בסיס של "ואהבת לרעך כמוך", לפעמים זה הולך כך לפעמים כך. אבל כך כותב בעל הסולם :חובה עלינו. בעל הסולם זה היה יהודי שאת התיקון שלו גמר מוקדם מאוד ונשאר פה בעולם למטרה אחת ,בגלל שהיה אכפת לו מהקב"ה וכאב לו הכאב של שכינתא ועפרא ובגלל שהיה אכפת לו מכל אחד מנשמות ישראל והוא רצה לחבר את שני הדברים האלה: נשמת ישראל עם הקב"ה, זה בער בו ולכן הוא אמר שצריכים לייסד בתי מדרשות ולחבר ספרים ,בקיצור, ליצור מנוף רציני בכדי להפיץ את התורה הפנימית שמדברת על הקשר של האדם והבורא. גם כתב ,לפי השערתי ,אנו נמצאים בדור של משיח, אם רק נדע איך להפיץ את חוכמת הקבלה ברוב עם. ז"א צריך כאן עמל גדול וידיעה גדולה, לדעת איך להפיץ את הדבר הזה שהוא  הקשר בין הבורא לאדם איך להפיץ את זה ברוב עם ,להנגיש את זה ,להוריד את זה לרוב עם ,שכל אחד וכל אחת מכל הרבדים והרמות יוכלו לעשות את זה. הקב"ה שלח בידיים של יואל את היכולת לעשות את זה. הפיתוח של הסדנאות האלה, אני עברתי על החוברות פחות או יותר ואני חושב שהדבר הוא דבר נפלא מאוד ,כאן הקב"ה נתן כאן כלי מסוים שהוא באמת עממי ובגובה העיניים שמתחבר בצורה מיוחדת בצורה של הסדנאות שאותם יואל פיתח, שאלות ותשובות, חלוקה לנושאים שונים. אני חושב שעשית דבר נפלא יואל ועם ישראל צריך להודות לך . ולכל אחד מהמורים והמורות יש כאן משימה לא פשוטה ,בעזרת הכלים הנפלאים האלו, ברכתי ותפילתי לכל אחד מהמורים ומהמורות שיצליח לעשות את הדבר המתבקש, את המשימה הזאת. אבל, צריכים להבין דבר אחד ,יש כלל ידוע ,שמי שאינו מחונך, לא יכול לחנך. זה דבר פשוט ביותר ,זה קודם כל ביחסי הורים וילדים ואח"כ ביחסי מורים ותלמידים. ההצלחה האמתית היא קודם כל של האדם לחנך את עצמו, ז"א הכרת האדם את עצמו והאפשרות של האדם ליצור אהבה בינו לבין הסובבים אותו, והאפשרות של האדם להאמין שיש בורא בעולם והוא המטרה הסופית של כל העסק הזה. המטרה היא, לא ליצור חברה ישראלית הוגנת ומתוקנת, המטרה היא הקב"ה , כפי שאמרתי .רק יש אנשים שיותר קוסם להם העניין של יצירת חברה ,משום שזה יותר פשוט, יותר מוחשי ויותר בגובה העיניים ,אבל המטרה הסופית היא בורא העולם .להוציא את השכינה מהאפר להוציא את הקב"ה מההיעלם שבו הוא נמצא, ליצור קרקע נוחה לזה שהשם יתברך יתגלה , זאת העבודה של כל אחד ואחת מאתנו . לא נוכל בשום אופן להצליח להחדיר לעם ישראל שום דבר אם לא נצליח להחדיר את זה בתוך עצמנו, זה דבר פשוט, דברים היוצאים מהלב נכנסים אל הלב, מי שקודם כל מצליח להכניס את הערכים האלו של אמונה ואהבת הזולת אצל עצמו, הוא יצליח להעביר את האור הזה אצל האחרים ,והוא יצליח להשפיע ולשנות את החיים של האחרים. אז לכן יש כאן תביעה ממורים ומורות שעשו דרך לא קטנה במסלול של הקורס הזה ,אבל יש כאן תביעה לא קטנה ,שכל אחת ואחד צריך לתבוע מעצמו, ז"א אם רוצים באמת בהצלחת העניין זה יכול להיעשות רק בצורה כזאת. זה לא יכול להיעשות כמו באקדמיה למשל ,שכבר נתקלתי בכמה וכמה דוגמאות, היה לי קשר בצורות כאלו ואחרות עם כל מיני מרצים שאמרו לי שאין שום קשר בין מה שאנו מרצים באקדמיה לבין החיים הפרטיים שלנו ,זה שני דברים מנותקים לחלוטין. אנחנו יכולים להרצות על אהבת האדם ואצלנו בבית היחסים הם מעורערים לחלוטין .באקדמיה זה יכול להיות, אבל ככה זה נראה באמת ,זה לימוד של מדע חיצוני ,דבר כזה לא יכול לשנות את האדם ולא את פני החברה הישראלית. שום דבר חיצוני לא יכול לשנות ,אלא רק בזמן שהאדם יעבוד לשנות את עצמו וזו עבודה יום יומית כידוע למי שהולך בדרך הזו, הוא יכול להחדיר את הדבר גם לאחרים אחרת זה הופך להיות דבר חיצוני ואז כל העסק זה חיצוני. גם אם אתה מצליח להגיע לאנשים ואנשים אומרים : או זה נשמע מעניין וכו' אבל כמו שאצלך זה חיצוני גם האחרים קונים את זה בצורה חיצונית וגם החברה תשתנה חיצונית וכל העסק הוא לא אמתי.  זה רק סיסמאות כאלה, ויישאר בסיסמאות וזה לא מה שהקב"ה מתכוון. הקב"ה מתכוון לשינוי אמתי ,משמעותי, מורגש בתוך החיים של כל אחד ואחת ומי שלא מחונך לא יכול לחנך וזה מאוד פשוט. 

לכן אני חושב ,שהמשימה הראשונה שכל אחד ידאג להפנים את הדברים אצל עצמו, ואז תהיה הצלחה. אני שמח מאוד שנשים השתתפו בקורס הזה, כי אני חושב בכלל שנשים צריכות ללמד נשים, וחסרות נשים מורות, זה טוב מאוד שבקורס כזה השתתפו נשים וקיבלו תעודה ויש להן את הכלים קודם כל להסתכל לתוך עצמן, ואחר כך ללכת עם זה לעם ישראל כי זה חסר מאוד .אני מאחל הצלחה לכולם, אני רוצה לומר עוד כמה נקודות.

 כשהולכים לעם ישראל וזאת המטרה, אז ההתמקדות צריכה להיות באדם שיושב ממולך .האמריקאים אומרים: אל תתאהב בסחורה שאתה מוכר, כי אם אתה מאוהב בסחורה שאתה מוכר אבל אתה לא רואה את הקליינט שמולך, אז הסיכויים שלך למכור הם לא גדולים. זה שאתה מחזיק מהסחורה שאתה מוכר, זה בסדר גמור ,אבל כשאתה בא במגע עם האחרים, אתה חייב לראות את השני איפה הוא מונח, בדיוק את המשבצת בה הוא מונח ,אם אתה רוצה לגעת בו. המטרה היא כאן לגעת בנשמה של השני, לתת לו את היכולות לראות את עצמו ולראות את המטרות האמתיות של עם ישראל שזה :אהבת הזולת , האמונה בהשם והדבקות בהשם.

המטרות האלו מתיישבות אצל כל אחד אחרת ,כי כל אחד בנוי אחרת לגמרי ומסגרת החיים של כל אחד היא אחרת ולכן, אם אתה רוצה למכור סחורה לשני ,אתה צריך לראות אותו קודם כל .אתה צריך לראות איפה הוא מונח, ואיך הדרך להגיע אליו ,כי למרות שלמדתם כאן רעיונות מסוימים ואיך להגיע אל הרעיונות האלה דרך כל מיני צורות מוחשיות, תרגילים, הדמיות וכאלה, אבל בסופו של דבר צריכים לראות איפה השני מונח לקלוט אותו ואיך להגיע אליו .

ויש עוד נקודה שהיא מתבקשת . יש אנשים שבאים להעביר מסרים לקהלים מסוימים והם באים בצורה מתנשאת :אני יודע ,אני כבר עברתי כך וכך ויש לי רקורד ואני יודע הרבה מאוד ואני בא ללמד אתכם .גם זה לא ילך, מדוע?  הדרך הנכונה שהאדם יבוא בצורה אמתית ,דרך הקדושה היא כפי שכתוב בזוהר הקדוש "מאן דאיהו זעיר – איהו רב ומאן דאיהו רב איהו זעיר[.זו דרך הקדושה, הדרך הזו שלמדתם של הכרת האדם את עצמו ואהבת הזולת שני הקצוות האלו חוברים לדבר אחד כשאדם בא ללמד אחרים הוא צריך לבוא מתוך גישה צנועה, גישה  של רצון להשפיע ולתת לאחרים מתוך גישה של אהבת האחר .זה לא מכולת שהקליינט בא ואני נותן לו לחם וסרדינים ועם זה גמרנו. אלא, אלה הם דיני נפשות שבאים למכור לאדם ניסיון להכיר את עצמו בצורה שאף פעם לא חווה, שבאים למכור לאדם את הקשר עם בורא העולם ואת הנצרכות ליצירת חברה שבנויה על אהבת הזולת ,זה דיני נפשות זה לא לחם וסרדינים ובזה נגמר העניין, זה מגע עם נשמות ויש כאן אחריות לא קטנה, ולכן צריכים לבוא בגובה העיניים בצניעות גדולה, מתוך רצון להשפיע לשני מתוך אהבה לשני ואני חושב שככה באמת יואל בא ,וככה צריך לבוא בצורה פשוטה וצנועה וחברית וזה צריך להיות באמת מודל של גישה לאנשים ,וככה באמת אפשר להשפיע וככה אפשר לעשות רבות .

יש כאן עוד נקודה אחת ,שבאים לתת את המסרים האלו לעם ישראל צריך לדעת שזה התקשרות של נשמות וצריך לקחת בחשבון שאני לא יכול לתת מסרים כאלה לאדם לשנות לו את החיים ,וללכת. זה לא יכול להיות, זה לא דבר נכון ,אלא המטרה היא ליצור דרך הלימודים הללו תקשורת בין האנשים שדרך האמת הזאת מדברת על ליבם והתקשורת הזו צריכה להישאר, זה לא שאני נותן לו את המסר ואני הולך. אלא, המטרה היא ליצור חברה שמתקשרת יותר ויותר וגודלת יותר ויותר כפי שבעל הסולם כותב שבתחילה צריך ליצור חברה קטנה שחבריה רוצים ללכת בדרך הזאת ,ולבנות אותה בצורה כזאת שיוכלו להצטרף אליה עוד ועוד אנשים שהחברה תוכל להכיל יותר ויותר אנשים "ברוב עם הדרת מלך "זאת המטרה , המטרה לשמור את הקשרים עם האנשים לצרף אותם למצוא תחבולות שהקשרים יישארו ויתחזקו שהחברה שהנושאים האלה מדברים אליה תלך ותתחזק ותגדל. והמטרה שהתובנות הללו ייכנסו לכמה יותר ויותר אנשים בכל שטחי החיים בכל הזרמים ומכל כיוונים ומכל העדות ,המטרה שהתובנות הללו של האמונה ואהבת הזולת יחלחלו לכל המגזרים ויבנו חברה חדשה.

אז אני מסכם את הדברים:

  1. חשיבות העניין- חשיבות העניין  זה הדבר הקריטי ביותר לחיי האדם וחיי החברה הישראלית , זה לא עוד איזה סדנא או איזה דרך של כמה סיסמאות, זו תורתו של משיח, זאת התורה שתביא את הגאולה לעם ישראל ולכן בעל הסולם כותב: אם רק נדע להפיץ את הדברים הללו ברוב עם . זאת אומרת ,יש פה קושי ,וצריכים ללמוד ולדעת איך לעשות את הדבר הזה.
  2. מי שלא מחונך לא יכול לחנך.
  3. לבוא בגובה העיניים ,מתוך רצון להשפיע, מתוך אהבה ולראות את השני ולא את עצמי .המצב שלו, במצב שלו אני צריך לתת לו את התובנות האלו להתחבר עם המצב שלו.
  4. המטרה היא לא לתת את הסחורה וללכת, אלא לבנות עוד ועוד גושי חברות קטנים שזה בוער להם בלב ושהם מתחברים ,ההתכנסויות החברתיות הללו יודעות לחבר וליצור קשרים ולבנות חברה וקהילה יותר ויותר גדולה כאשר המטרה היא לצאת ולהשפיע בכל תחומי החיים האפשריים על עם ישראל בכל הזרמים.

אני מברך אתכם בהצלחה גדולה שהשם ישלח לכם את השכל ,את המוח, ואת הלב לעשות את הדברים בצורה הנכונה ,ותזכרו יש גם בתורה והמצוות ההלכה שהם הגוף ויש גם את פנימיות התורה שהיא הנשמה, צריכים לקשר אותם ביחד אצל עצמנו ואצל אחרים.

תודה רבה יואל ובהצלחה בהמשך.

אנא המתן... פנייתך נשלחת...