שני תאומים, שני יצרים (יואל אופנהיימר)


הפסוקים של הפרשה: (בראשית פרק כה פסוק כב-כג )

(כב) וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת ה': (כג) וַיֹּאמֶר ה' לָהּ שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב [והזקן]  יַעֲבֹד צָעִיר: (כד)  וַיִּמְלְאוּ יָמֶיהָ לָלֶדֶת וְהִנֵּה תוֹמִם [תאומים] בְּבִטְנָהּ (כו) (...) וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב (כח) (...) וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב:

 

פשט הפסוקים:

רבקה חשה שהעובר שבה באי שקט גדול, והיא מבקשת להבין את סיבת הדבר על פי הנבואה. ה' מבשר שיש לה תאומים שמהם יצאו שני גויים יריבים. עשו נולד ראשון ואחריו יעקב.

 

האגדה על הפסוקים:  (בראשית רבה פרשה סג)

ויתרוצצו הבנים בקרבה, בשעה שהיתה עומדת על בתי כנסיות ובתי מדרשות יעקב מפרכס [לוחץ] לצאת, ובשעה שהיתה עוברת על בתי עבודת כוכבים עשו רץ ומפרכס לצאת.

 

נקודות למחשבה:

לאחר שנים של עקרות התפילות התקבלו ורבקה בהריון. אך היא חשה כוחות מנוגדים שמסעירים את הילד שבבטנה. פעם רוצה הילד לצאת לעבוד עבודה זרה, פעם הוא רוצה לצאת לעבוד את א-לוהי אברהם! איך תיתכן סתירה כה מביכה בילד של יצחק? ההסבר שניתן לרבקה פותר את החידה: יש בבטנה תאומים!
הראשון – עשו, יהיה איש  עסוק בענייני החומר, איש אדמה, והשני – יעקב, יעסוק בענייני הרוח: " ויגדלו הנערים ויהי עשו איש ידע ציד איש שדה ויעקב איש תם ישב אהלים"  (פסוק כז).
שתי הדמויות מסמלות את החלקים המנוגדים המרכיבים כל אדם:
א. הגוף הנוצר מהאדמה ואל האדמה יחזור לאחר המוות.
ב. הנשמה שהיא חלק א-לוהי שתחזור לעולם רוחני לאחר מות הגוף.
שני הפכים אלה מתחברים לתקופה קצרה בזמן שנות החיים של האדם. השם "אדם" מזכיר לנו את החלוקה הזו. מצד אחד האדם בא מהחומר השפל : אֲדָמָה. מצד השני האדם שואף לרוח, להתקרב לבורא להדמות אליו: אֲדַמֶּה.
כוחות אלה הם השורש של מה שמכונה יצר הטוב ויצר הרע.  שני היצרים אלה מושכים את האדם כל הזמן לכיוונים מנוגדים. יצר הרע מושך לכיוון של ההנאות הגופניות והרצון האגואיסטי. יצר הטוב מושך לכיוון של הדאגה לזולת והחיפוש הרוחני. מתח זה גורם לאדם מבוכה ובלבול.
הרב יהודה ליב אשלג ז"ל מוסיף שהאדם מתקשה להבחין בין הכוחות שבו כי הוא שבוי מלידתו על ידי יצר הרע (הרצון לדאוג אך ורק לעצמו). היכולת להבחין בין טוב ורע נקנית על ידי  לימוד התורה וקיום המצוות. בסוף התהליך יצליח האדם לכופף את יצר הרע על ידי יצר הטוב.
נוכל עכשיו לקרוא את הפסוקים שלנו ברובד חדש: הדרכה להתנהלות מול מלחמות היצרים:

וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ – כאשר תרגיש את מאבקי היצרים שבך
וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי – ותחוש על כך מבוכה רבה
וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת ה' - כדי להבין את מהות היצרים עליך להעזר בחכמת התורה. 
וַיֹּאמֶר ה' לָהּ שְׁנֵי גוֹיִם וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר - בסוף ישלוט יצר הטוב. 
וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב -  על יצר הטוב למנוע מיצר הרע להתפרץ במציאות. 
וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב -  ואז תשמח על יצרך הטוב ששולט בכל נפשך.
 

אנא המתן... פנייתך נשלחת...